Voldríem respondre als
diferents comentaris fets durant el Ple de dijous 21 d’abril, sobretot a la
reiterada acusació d’oportunistes per part de tots els altres grups municipals
(ERC, CDC, PP).
En primer lloc, i segons la definició
de la Real Acadèmia de la Llengua Catalana, oportunisme significa:
“Actuació consistent a adequar una
conducta segons les circumstàncies del moment que siguin més afavoridores i,
per tant, allunyant-se dels principis morals o d'un pla programat.”
Si ho pensem bé, totes les mocions, o la majoria, tenen alguna cosa d’oportunistes, ja que es
presenten al moment en el que el tema a tractar està d’actualitat i preveu fer
algun tipus de modificació o declaració a les qüestions que es creuen
importants en el moment de presentar-les.
Fins aquí, podríem estar d’acord que va ser oportunista, si més no, com la
resta de mocions presentades.
Però en cap moment la nostra moció
s’allunyà d’un pla programat, ja que el que van demanar està
recollit a les al·legacions presentades pels socialistes durant la tramitació
de la llei l’any 2014 i durant el parlament del portaveu socialista, Jordi
Terrades, abans de la votació de la llei pels membres del Parlament de
Catalunya el dia 1 d’octubre de 2014.
Es pot comprovar consultant l’acta
del Ple núm. 41.1, pàgines 38, 39 i 40
de la XI Legislatura del Parlament de Catalunya.
El nostre posicionament és el mateix ara que fa 2 anys i en la mateixa línia d’acord en el
fonament de la llei, que és la millora ambiental a través de la fiscalitat,
però en part en desacord en la
distribució i utilització del recaptat per l’impost.
Els socialistes pensem que aquest tipus d’impost ha de ser finalista, no sols castigador i recaptador (qui contamina paga), i els nous ingressos
obtinguts han de servir per modificar les conductes contaminants i aplicar
millores al nostre territori i a la nostra economia. Ha de servir per
millorar la qualitat ambiental i els processos industrials.
En aquest sentit vam presentar varies esmenes a la llei durant la seva
tramitació: que el tipus de gravamen fos més elevat, que una part es destines a
un fons per a l’impuls de l’eficiència energètica i que un mínim del 50% es
dediques a un pla de dinamització econòmica en les comarques on eradiquen les
centrals nuclears per minimitzar l’impacte del seu tancament en la economia
local (pàg. 39 i 40 de l’acta núm. 41.1 , de l’1 d’octubre de 2014, dels
Plens del Parlament de Catalunya)
Cap de l’esmenes va ser pressa en
consideració i per això el vot del grup socialista va ser l’abstenció.
Tornant a la nostra moció, pensem que queda clar que en cap
moment vam modificat el nostre posicionament i que continuàvem reclamant, des
del moment de la tramitació de la llei al 2014, el que creiem ha de ser la
finalitat d’aquests impostos mediambientals.
El 10% que es va decidir de destinar al territori era, per a nosaltres, a totes llums insuficient per poder desenvolupar un Pla prou
resolutiu a la situació en la que ens trobarem al tancament de les centrals
nuclears i, en concret a la Ribera d’Ebre, també amb la d’altres activitats
industrials com és el tancament d’Ercross o l’ERE de Totalstone de Móra la
Nova.
Per tant, les declaracions de l’alcalde de Móra d’Ebre de que “en cap moment van posar damunt la taula
aquestes reivindicacions quan es va tramitar la llei” , no són veritat (com es
pot comprovar consultant l’acta del Parlament)
Per últim, i davant la notícia de que el
Tribunal Constitucional ha declarat inconstitucional aquesta Llei, l’article
referent a l’impost sobre les nuclears i nuls alguns altres articles d’aquesta
llei (en concret, 1.1 c i del 21 al 30, Llei 12/2014 del Parlament de
Catalunya), lamentem que estem perden una gran
oportunitat per poder tirar endavant un pla d’industrialització
que ens permetria reactivar la
generació d’activitat econòmica i la creació de nous llocs de treball .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Els comentaris que no respectin les normes d'educació necessàries seran esborrats per l'administrador.